Spot sponsorski
Większość audycji filmów, czy programów telewizyjnych zaczyna się od słynnego zwrotu „na program zaprasza firma…producent wyrobów, produktów itp.”. Oczywiście jest to spot sponsorski. Dziś tak naprawdę jesteśmy otaczani reklamą przez całą dobę. Poziom przekazów marketingowych urósł do takich rozmiarów, że aktualnie regulacje prawne mają ciężkie zadanie, by wspomniane przekazy stawały się coraz bardziej dyskretne, a klient nie odczuwał, że ktoś próbuje wcisnąć im produkt na siłę. W tym momencie warto powiedzieć nieco więcej o spotach sponsorskich, których oprócz odpowiedniego przekazu reklamowego cechują określone zasady.
Kiedy spot sponsorski może być spotem sponsorskim?
Spot sponsorski przede wszystkim nie może mieć charakteru tradycyjnego przekazu reklamowego. Co oznacza, że w trakcie jego trwania pojawia się nazwa firmy, może pojawić się też informacja o tworzonych w firmie produktach. Nie dozwolony jest jednak „przemyt” zawierania cech, które w trakcie spotu mogłoby w jakikolwiek dodatkowy sposób zachęcać widza do kupowania produktów danej firmy. W związku z tym w spocie sponsorskim nie usłyszymy fabularnych dialogów znanych nam z popularnych reklam. Co więcej w spocie sponsorskim może, ale nie musi pojawiać się nazwa firmy. Często stosuje się rozwiązanie, które nie podaje nazwy firmy, a jedynie zawiera informacje i tworzonych przez nią produktach. Spot sponsorski określany jest inaczej jako sponsorski billboard. W związku z tym określone zasady mamy także co do elementów graficznych.
W związku z tym w billboardzie sponsorskim nie mogą pojawić się np. grafiki porównawcze. Poza tym zabronione jest prezentowanie marek osób trzecich. W samym spocie bilboardu sponsorskiego (graficznego, czy typowo telewizyjnego) wręcz obowiązkowe jest zastosowanie słowa sponsor. Co więcej najlepiej, gdy wyraz ten pojawia się w spocie kilkakrotnie. Jak już wyżej wspomnieliśmy współczesne przekazy reklamowe są tak sugestywne, że wręcz dają do zrozumienia, że „produkt X musisz mieć”, w bilboardzie sponsorskim tym bardziej wiec warto docenić subtelność przedstawiania marki.
Spot sponsorski – co jeszcze warto wiedzieć?
Spot sponsorski daje możliwość przedstawienia logo firmy i to zarówno w formie graficznej, jak i słownej.
A co z czasem telewizyjnego spotu sponsorskiego?
Ten również ma określone ramy. W przypadku jednego sponsora czas ten wynosi 8 sekund, a w przypadku dwóch 16 sekund.
Co mówi ustawa?
Zasady tworzenia bilboardu sponsorskiego są ściśle określone prawnie. Cytując ustawę „Wskazanie nie może mieć charakteru reklamy, nie może zmierzać do promocji, sprzedaży, lub odpłatnego korzystania z towarów, lub usług”. Mamy tu więc wyraźne potwierdzenie, że spot sponsorski praktycznie w żadnej kwestii nie może przypominać tradycyjnej reklamy.
Jak wyglądają koszty spotu sponsorskiego?
Oczywiście wszystko zależy od jakości prezentowanego spotu. Najtańszą opcją jest w tym przypadku tzw. spot planszowy, który składa się z logo produktu najczęściej z jego zdjęciem. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę bardziej zaawansowaną grafikę (3D), udział aktorów, czy dodatkowe efekty specjalne wówczas należy się liczyć z dużo większymi kosztami.
Dlaczego spoty sponsorskie są tak popularne?
Aktualnie liczy się szybkość i atrakcyjność przekazu. Dotarcie nie do kilku osób, ale i wielkich grup docelowych. Biorąc pod uwagę, że spot sponsorski może mieć zarówno formę animacji, czy klasycznego filmu to jego rola w dzisiejszych czasach zdaje się być spełniona. Od dekad również obserwujemy silną zależność pomiędzy znanymi produkcjami, a firmami wspomagającymi je chociażby od strony finansowej. Krótko mówiąc przy takiej współpracy korzyści osiąga każda ze stron. Spot sponsorski charakteryzuje się szybkością przekazu, a co za tym idzie skutecznie dociera do grupy docelowej zwiększając tym samym rozpoznawalność samej marki. Ze spotów sponsorskich skutecznie korzystają m.in. producenci, czy związki polityczne. Chcąc uzyskać prawo do publikacji spotu sponsorskiego należy wypełnić wymagane dokumenty.