Film reklamowy, reklama telewizyjna czy telewizyjny spot telewizyjny -tak właśnie można nazwać promocję produktu lub usługi emitowaną w telewizji. Są jednak pewne zasady, które musi spełniać reklama żeby była skuteczna i spełniała swoje zadanie. Jakie ma funkcje i założenia?

Reklama telewizyjna to środek masowego przekazu, którego głównym celem jest zbudować określne zachowania, wygenerować potrzeby i wywołać pragnienia. Niekiedy nas drażnią bo przerywają ulubiony program ale niektóre stały się tak kultowe, że na lata wrosły w naszą pamięć i wracamy do nich z sentymentem.

 

  • Kto z nas nie kojarzy świątecznych reklam Coca-Coli? Słynna czerwona, oświetlona tysiącami lampek ciężarówka co roku zwiastuje, że święta coraz bliżej.
  • Reklama czekoladek Milka i słynny świstak, który siedzi i zawija je w sreberka.
  • Sieć Plus i kabaret Mumio- teksy z tych reklam do dziś pozostały w powiedzeniach i żartach.
  • Napoje FRUGO, które na lata znikły ze sklepów jakiś czas temu powróciły z ogromnym przytupem, a dzięki wcześniejszym reklamom zapamiętali je i ich powrót n półki sklepowe był spektakularny.

 

Jednak nie tylko reklamy produktów zapadają głęboko w pamięć. Spoty obejmują również akcje społeczne.

 

  • „Bo zupa była za słona”– to hasło kampanii, która miała na celu zwrócenie uwagi na problem przemocy domowej.

 

Główne formy reklamy

Wszystkie te filmy reklamowe, choć niosą zupełni inny przekaz, łączy przede wszystkim jedno- świetnie dobrana forma i skuteczność. Jacek Kall, ceniony specjalista w dziedzinie reklamy wyróżnia 6 głównych form reklamy:

  1. Demonstracja działania, to reklama, w której firma wykazuje wyższość swojego produktu nad produktami konkurencji.
  2. Kawałek życia, to reklama w której produkt prezentujemy na zasadzie schematu: kłopot- rozwiązanie zadowolenie.
  3. Rekomendacje, znane osoby, cenione gwiazdy, często autorytety z danej dziedziny występują w reklamie i rekomendują dany produkt czy całą markę.
  4. Styl życia, cel takiej reklamy to uderzenie w osoby, użytkowników preferujących określony styl życia, wywołanie pozytywnych emocji.
  5. Humor, to reklamy z elementami humorystycznymi.
  6. Animacja, reklama nie musi być filmem kamerowym, ten rodzaj reklamy jest wykonany za pomocą techniki animacji.

 

Najważniejsze w reklamie jest to, żeby budziła emocje. Niemal we wszystkich naszych decyzjach świadomie czy podświadomie kierujemy się właśnie emocjami. To one determinują nasze wybory i kształtują potrzeby.


Etapy powstawania reklamy telewizyjnej są takie same jak podczas tworzenia każdego filmu: preprodukcja, produkcja i postprodukcja. Jednak w przypadku reklamy najważniejsza jest bardzo dobrze obrana i przemyślana strategia, a co się z tym wiąże- dopracowany scenariusz. Reklama telewizyjna musi przede wszystkim wywołać u widza emocje. Tym bardziej w obecnych czasach, kiedy zalewają nas zewsząd reklamy i informacje. Potrzeba czegoś więcej niż ładnego, poprawnego obrazka, musi za nim coś iść, coś się wiązać.

Reklama, którą stworzyliśmy dla firmy BETFAN to świetny przykład połączenia reklamy rekomendacyjnej, stylu życia i humoru. Autorytet i świetny sportowiec odsłania kawałek swojej codzienności, stylu życia jakim jest trening. Przy okazji lektor opowiada o reklamowanej firmie. Bohater kończy reklamę żartobliwą ale adekwatną do sytuacji kwestią. Wszystko utrzymane w odpowiednim charakterze i tonacji kolorystycznej.

 


Czy wiesz, że…

…statystyczny Polak spędza przed telewizorem 4 godziny i 23 minuty.

…najdroższa reklama na świecie kosztowała 33 miliony dolarów i została wyprodukowana przez Chanel w 2004 roku.

…emisja pierwszej reklamy odbyła się 1 lipca 1941 roku w Nowym Jorku, była to reklama Bulova (zegarków) i kosztowała 9 dolarów.

…często w reklamach wykorzystuje się technikę „warunku efektywności”, czyli produkt jest otoczony przedmiotami, które wywołują  pozytywne emocje.

…najważniejszą funkcję w reklamach żywności odgrywają styliści żywności. Czuwają nad odpowiednim wyglądem żywności, mają swoje sposoby żeby mimo wielu godzin na planie jedzenie zawsze wyglądało efektownie i estetycznie.

…największa ilość reklam stanowią reklamy artykułów spożywczych.