Food stylist, czyli stylista jedzenia stał się zawodem, który znacznie usprawnił i poprawił pracę w kilku branżach. Do niedawna nawet do głowy by nam nie przyszło, że o styliście można mówić nie tylko w kontekście mody ale również jedzenia! A jednak…

Stylista jedzenia to zawód, który przywędrował do Polski z USA i od razu spotkał się  z bardzo entuzjastycznym przyjęciem. Co prawda w Polsce jest od niedawna i jeszcze nie do końca zdążył rozwinąć skrzydła. Jednak jest coraz więcej kursów zarówno stacjonarnych jak i online, które uczą stylizowania jedzenia. Dzięki temu szczególnie branże kreatywne, artystyczne czy producenci produktów spożywczych mogą tworzyć znacznie skuteczniejszy marketing i promocje. Poza tym, osoby z poczuciem stylu i wyczuciem piękna mają kolejne pole do popisu dla swojej kreatywności i wyobraźni. Od kiedy pojawił się stylista jedzenia zdjęcie w gazecie, reklama internetowa czy billboard uliczny nie wygląda tak samo.

Kucharz myśli o produktach smakiem. Stylista kształtem, kolorem i strukturą.

Co robi stylista jedzenia?

Niektórzy z Was pewnie już słyszeli o tym zawodzie, być może nawet mieli okazję współpracować ze stylistą jedzenia. Niektórzy może do teraz w ogóle nie wiedzieli, że istnieje takie zajęcie. Nic dziwnego, to w kocu stosunkowo młoda profesja w Polsce. Przede wszystkim głównym zajęciem stylisty jest zadbanie o ty, żeby jedzenie wyglądało apetycznie, ciekawie, kreatywnie, żeby przyciągało i kusiło. Jednak praca stylista bardzo często zaczyna się już w sklepie. Oko stylisty musi wybrać najlepsze, najładniej wyglądające produkty, które będą tworzyły spójną kompozycję. Później tworzy z nich odpowiednie kompozycje.

Gdzie sprawdza się zawód stylisty?

  • Reklama telewizyjna
  • Reklama internetowa
  • Billboard uliczny
  • Zdjęcie do gazety / książki
  • Wizualizacja dania do menu

Odpowiednie, atrakcyjne ułożenie jedzenia okazało się być nie lada sztuką! Na pierwszy rzut oka widząc zdjęcie w gazecie lub książce nie zdajemy sobie sprawy jak trudne jest ułożenie i zaaranżowanie całego kadru. W każdej reklamie produktów spożywczych jedzenie na talerzu, całym stole czy nawet w lodówce nie jest przypadkowe. Każde zdjęcie jedzenia jest bardzo dokładnie przemyślane, odpowiednie kompozycja całego kadru, odpowiednie kolory wielkości produktów- wszystko to musi być dobrane do siebie i odpowiednio ułożone. Główny produkt czy danie trzeba podkreślić dodatkami, ozdobami, rekwizytami.

Warto również pamiętać, że tak jak w stylizacji ubrań tak również w stylizacji jedzenia, w konkretnym czasie panuje określona moda!

 

Schemat pracy stylisty jedzenia jest prosty:

  1. Stylista dostaje dokładne wytyczne co ma uzyskać
  2. Kupuje produkty i rekwizyty w odpowiednim stylu, kolorze, strukturze.
  3. odpowiednio przygotowuje wszystkie produkty do pracy.
  4. Aranżuje przestrzeń według zasad kompozycji kadru i swojego wyczucia artystycznego.

Sekrety stylistów

Każdy podziwia na zdjęciach, opakowaniach, w reklamach czy filmach kolorowe, dojrzałe, połyskujące owoce i warzywa. Duże porcje smacznych lodów, aksamitną czekoladę albo idealnie zrobione burgery. Ale czy zastanawialiście się kiedyś na przykład jaki jest sekret tego, że lody i mrożonki wyglądają tak apetycznie na zdjęciu jak zaraz po wyjęciu z zamrażalki? Przecież praca na planie zdjęciowym czy filmowym to często długie godziny wśród lamp emitujących gorąco. Stylista niezależnie od warunków musi sprawić, że przez cały czas trwania zdjęć lody wyglądają jak lody, piana na piwie jak piana na piwie, schłodzona butelka napoju jak schłodzona butelka napoju.

W walizce stylisty jedzenia znajdziemy wiele dziwnych rzeczy. Często są to rzeczy użytku codziennego, które stanowią dla stylistów jedzenia ratunek podczas układania jedzenia do zdjęć i pilnowania żeby wyglądało tak samo przez kolejne godziny. Kiedyś bardzo często prawdziwe jedzenie zastępowało się po prostu sztucznym. Jednak z biegiem czasu wrażliwość estetyczna i wiedza widzów znacznie się powiększyła. Z łatwością teraz rozpoznamy sztuczne jabłko od prawdziwego dlatego styliści odeszli od tej praktyki. Są jednak mieszanki i produkty chemiczne, które łudząco przypominają np. lody, jednak nie działa na nie wysoka temperatura. Właśnie dlatego reklama internetowa czy w każdym innym projekcie zastępuje się tym prawdziwe lody. Podobnie jest z pianą w piwie. Ta prawdziwa znika po kilku minutach. Dlatego niemożliwe jest nakręcenie reklamy lub zrobienie dobrego zdjęcia piwa z naturalną pianą.

Jednak konkrety i inne sekrety stylistów niech pozostaną sekretami. Pamiętajcie, że jemy przede wszystkim oczami! Dlatego warto docenić starania, trud i pasję jaką wkładają styliści żeby oddać wygląd jedzenia był atrakcyjnym i apetycznym odzwierciedleniem rzeczywistości.