Produkcja animacji, zarówno marketingowych, reklamowych, video explainer czy innych wygląda bardzo podobnie. Coraz większa popularność i coraz większy potencjał animacji sprawiają, że tworzymy ich coraz więcej. Jakie są etapy produkcji? Co zrobić żeby animacja była skuteczna?

Etapy produkcji animacji:

  1. Cel
    Przede wszystkim trzeba określić cel prezentacji, czemu ma służyć. Inaczej będziemy postępować przy animacji produktowej, inaczej przy animacji reklamowej, a inaczej kiedy celem będzie video explainer. Bardzo ważne żebyśmy na początku ściśle określili: po co nam ta animacja? To będzie determinowało każdy następny krok.

    .

  2.  Koncepcja i scenariusz
    Kiedy ustalimy cel przechodzimy do koncepcji i scenariusza. Na tym etapie określamy ile czasu ma trwać animacja, obieramy technikę (2D lub 3D) i czy będzie to tylko obraz , lektor czy może lektor i dodatkowe napisy? Wszystko to jest ważne podczas pisania scenariusza i określaniu ogólnej koncepcji animacji. Ujęliśmy te dwie czynności w jednym puncie bo powstają niemal równolegle i są mocno od siebie zależne. Mając na uwadze ustalony czas trwania animacji i inne początkowe wytyczne piszemy scenariusz. Scenariusz będzie inny w zależności od celu. W animacji produktowej skupimy się przede wszystkim na przedstawieniu najważniejszych i największych zalet produktu. W viedo explainer postawimy na jasny przekaz informacji, czytelność i wyjaśnieniu jak najwięcej kwestii.

    .

  3.  Styl graficzny
    Kolejnym krokiem jest pokazanie propozycji stylu graficznego, kolorystyki, wyglądu postaci, elementów. Wszystko to nadaje charakteru animacji. Musi być jednak zgodne z założeniami, adekwatne do tego co i komu chcemy pokazać.

    .

  4.  Storyboard
    Jeśli mamy wybrane i zaakceptowane wszystkie wizualne wytyczne odpowiednia storyboardzista tworzy storyboardy według scenariusza. Wszystko po to żeby ułatwić animacje i mieć podgląd na to jak będzie wyglądać animacja. Co prawda na tym etapie trzeba mocno użyć wyobraźni żeby zobaczyć jak będzie wyglądała animacja w ruchu. Jednak dzięki storyboardom będziemy mieli już chociaż minimalny podgląd na całość. Animacja powoli zaczyna żyć!

    .

  5.  Animujemy!
    Kiedy wszystko się zgadza, a storyboardy utwierdziły nas w przekonaniu, że poszliśmy w dobrym kierunku nie ma na co czekać. Animujemy! W zależności czy wybraliśmy animację 2D czy 3D jej produkcja będzie wyglądała inaczej. W końcu  2D to obraz w dwóch wymiarach, a 3D wymaga modelowania w trójwymiarze.

Video explainer, który stworzyliśmy dla firmy e-Containers jest w technice 2D. Lektor adekwatnie do obrazu animacji opowiada o firmie i o tym czym się zajmuje. Kolory, styl graficzny dopasowaliśmy do kojarzącej się z firmą grafiki.